Seperti yang dijanjikan, ini adalah laporan edisi khas MIS-BOSET yang aku telah hadiri selama 3 hari di Sg. Ara, Damansara. Apa itu MIS-BOSET? Kalau diterjemah ke bahasa melayu, ia bermaksud Standard Minima Industri – Latihan Asas Keselamatan dan Kecemasan Luar Pesisir Pantai atau ‘Minimum Industrial Standard – Basic Offshore Safety and Emergency Training’ kalau ada sesiapa yang tak memahami maksud bahasa melayunya (orang kita sekarang ni kadang-kadang lagi faham bahasa ingeris dari bahasa melayu).
Kursus selama 3 hari ni wajib dihadiri kepada semua manusia yang akan meninggalkan persisir pantai Malaysia ni (maksudnya tinggal dilaut, bukan naik kapal terbang ya). Secara spesifik lagi, kehidupan di pelantar minyak. Kursus ni akan memberi pendedahan tentang keselamatan, apa yang perlu dilakukan sekiranya berlaku kecemasan, kebakaran dan lain-lain la. Akanku terangkan satu persatu selepas ini.
Hari pertama
Hari pertama kami didedahkan tentang kehidupan di pelantar, aspek-aspek keselamatan yang perlu diketahui dan peraturan di pelantar. Kami diperkenalkan dengan alat-alat keselamatan dan pakaian yang dibenarkan yang dikenali sebagai ‘Coveralls’ (inilah pentingnya English Education…). Petangnya pula kami didedahkan tentang api dan cara-cara memadamkan api mengikut jenis-jenis api tertentu. Sesi praktikal pada petang itu pula melibatkan rumah asap, dimana kami akan memasuki satu kawasan gelap yang dipenuhi asap dan perlu mencari jalan keluar sendiri, samada menggunakan topeng ataupun tidak. Bagi mereka yang mengalami fobia terhadap kegelapan dan tidak boleh bertenang, keadaan mungkin menjadi sukar kerana kita perlu meraba (dengan tujuan baik) untuk mencari jalan keluar.
Latihan kebakaran
Hari kedua
Hari kedua pula kami didedahkan tentang kenderaan ke pelantar, samada menggunakan helikopter ataupun bot. Aspek-Aspek keselamatan dan peraturan dalam kenderaan dan langkah-langkah yang perlu dilakukan sekiranya berlaku kecemasan. Sesi praktikal pada petangnya boleh dikatakan paling mencabar dalam kursus. Ia dikenali sebagai ‘HUET’ atau Latihan Melepaskan Diri Dalam Air Helikopter atau ‘Helicopter Underwater Escape Training’ dalam bahasa inggerisnya. Kami akan memakai ‘coveralls’ dan akan diletakkan dalam simulasi helicopter siap dengan bertali pinggang keledar. Kemudian kami akan ditenggelamkan dan kami harus keluar dari helicopter itu dengan selamat. Kami dibekalkan dengan alat bantuan kecemasan yang dikenali sebagai ‘EBS’ (Emergency Breathing System) dimana kami akan bernafas menggunakan udara sendiri yang dihembus keluar. Sesi ini dijalankan dengan 4 peringkat. Peringkat pertama: helikopter tegak tanpa tingkap. Peringkat kedua: helipkopter tegak bertingkap. Peringkat ketiga: helikopter terbalik bertingkap dan peringkat 4: helikopter terbalik tanpa tingkat. Jangan ditanya berapa benyak air yang masuk melalui hidung, kalau silap pakai ‘EBS’ anda juga terpaksa bernafas menggunakan beg yang dimasuki air. Apa yang penting adalah ketenangan diri dan kewarasan fikiran untuk melepaskan diri.
Simulasi helikopter yang digunakan
Hari ketiga
Hari ketiga merupakan hari terakhir kursus dimana kami didedahkan dengan teknik bantuan pernafasan kecemasan atau ‘CPR’ (Cardiopulmonary Resuscitation). Tidak banyak yang boleh dicerita kerana rasanya ramai yang tau pasal pernafasan mulut ke mulut itu kan? Kurang seronok sebab model kami itu patung dan bukan model terkenal.. Hehehe….. Petangnya pula kami didedahkan tentang ‘Sea Survival’. Bagaimana mahu meneruskan kehidupan sekiranya terdampar ditengah lautan. Kami diajar tentang posisi untuk mendapatkan bantuan, rakit kecemasan, perpindahan dari bot ke bot dan bot ke pelantar menggunakan tali atau bakul pemindah, bantuan dari helicopter dan langkah melepaskan diri dari pelantar sekiranya berlaku kecemasan. Akhir sekali kami ada sesi bergambar dan penyerahan sijil dimana sijil ini hanya diperakui selama 4 tahun. Maknanya selepas 4 tahun, latihan ini perlu dilakukan semula untuk mengigat dan menyegarakan kembali otak yang mudah lupa itu.
Rakit Keselamatan
Bakul pemindahan
Maka berakhirlah latihan selama 3 hari disana. Pelbagai ragam ditemui, pelabagai ilmu dikecapi. Apa yang paling penting, tiket kepelantar semakin dalam genggaman.. Alhamdulillah……
-Maaflah gambar ini semua diambil dari internet, kami tidak dibenarkan bergambar semasa latihan.
TERIMA KASIH BANYAK BRO~!!!... INFORMASI ANDA SANGAT2 BERGUNA BUAT KAMI YANG MASIH LAGI MENTAH & BARU DALAM INGIN MENCUBA BIDANG 'OFFSHORE' INI... TQ
ReplyDeletetq bro 4 this info,,klau xsilap tmpat bro krsus inilah bakal sye knjungi utk ambik mis-boset(hehe),
ReplyDeleteSame2... rajin2 la jenguk kt sini.. InsyaALLAH byk pglmn yg blh dikongsi bersame..;)
ReplyDeletesalam bro,nk tanye.ari tu sy da wat huet kat tstc,tp boset lum lg,dpt sfety waiver naik ke offshore.kalo la sy kene wat boset,perlu ke sy wat huet lg sekali?x sanggup rase nk msk chopper tu lg sekali..huhuhu
ReplyDeletesalam...mcm mne nk dftr kursus nie???
ReplyDeleteTeng kiu bro... saye ni jauh diborneo... terima kasih kerana berkongsi pengalaman.... MIS BOSET di SMTC MIRI
ReplyDeleteperatusan untuk dapat offshore selepas menhadiri kursus boset ini berapa pratus??
ReplyDeletehotel apa ek yang dekat dengan offshore ni?
ReplyDeleteRasanya kerja di luar pesisir pantai bukan saja terhad kepada industri minyak dan gas. Contohnya submersible fibre optic cable.
ReplyDelete