Friday, May 20

Berlepas ke laut lepas

Assalamualaikum...

Aku tau korang semua mesti tertunggu-tunggu entry dari aku kan? 3 minggu dah aku tak tulis apa-apa kat sini (poyo gila mamat ni, follower berapa kerat je bajet orang nak ternanti-nanti entry dari dia, hahaha..) Maaf!! Maaf!! 2 minggu lepas aku kerja, jadi maaflah kalau entry bulan ni agak lambat sikit.

Jadi entry kali ni aku nak bercerita pasal pengalaman bekerja kat pelantar minyak. Jadi untuk mengurangkan kebosanan membaca karangan, aku tulis nombor sahaja. Selamat membaca....:)

1. Pengalaman naik helikoter
Bising aku habaq ang, gegaq-gegaq tak boleh nak tido aku dalam heli tu. nasib baik dia bagi headphone tutup telinga. Sejam setengah dalam tu nak kematu bontot. Tapi soronok la mula-mula tu. Aku tengok cam mainan ja kereta dok lalu lalang kat bawah. Tapi sat ja la. Lepas tu tak nampak apa dah. Masa nak sampai kat pelantaq tu macam style ja heli tu dok pusing pelantaq 2-3 kali.. hahaha.... Aku ingat da sampai da bila heli 2 berkenti, rupa-rupanya heli tu dok main berhenti-berhenti macam bas rapid. Sampai pelantaq ketiga baru turun. Lenguh kaki nooo...

2. Makanan kat pelantar
Belah-belah makan ni den seronok nak cerito. Dio punyo lauk... Terbaik den nak koba. Ado makanan barat, ado makanan asia. Kalau makanan barat tu ekau boleh la jumpo chicken chop, lamb chop, segalo jenis chop la. Kalau makanan asia tu ekau boleh la jumpo sambal belacan, cencaluk dengan budu. Jangan kato duduk pelantar x boleh jumpo budu yo. Macam-macam ado kat sini. Siap ado mesen wat aiskrem lagi. Meggi pun ado. Memang ekau membosakan porut jo la.

3. Kerja kat pelantar
Hok ni pung menarik gok. Kek pelantar ni macam-macam orang la aku jumpo. Ado jadi pumpmang, ado jadi motormang, ado jadi shakermang . Ado mud engineer, ado MWD engineer, orang prancis pong ado. Hok paling best kali jadi driller. Aku tengok dio macang maing game pegang natang joystick tu korek-korek lobang. Silap tekang torhantuk paip gerudi tu kono orang bocor palo.. Makang nasik ikut waya nanti. Hahaha.... Hok rama kali sek-sek ganu ngan sarawak la. Seb baik aku blaja kek matrik pahang dulu, sek-sek kito la...

Jadi itulah serba sedikit pengalaman aku kat pelantar. Masa kali pertama pergi aku tak bawak kamera, maka tak ada lah gambar yang boleh jadi tatapan semua orang. Ari isnin minggu depan aku nak pergi lagi, jadi mungkin entry lepas ni aku boleh la tulis pulak pasal tempat-tempat kat pelantar ni beserta gambar sekali. Jadi sekian sahaja untuk kali ini, Majulah industri minyak dan gas untuk negara. Assalamualaikum.....













- Lagu tema aku kerja: Rindu Merindu oleh Fauziah Idris. Layan.... Ni semua Nabil punya pasal.

No comments:

Post a Comment

bubblED BY..

Post a Comment